Najczęściej zwracamy się o pomoc do tego specjalisty w chwili, kiedy ból fizyczny – w dowolnym miejscu, niepowodowany innymi, chorobowymi dolegliwościami – staje się trudny do zniesienia lub zwyczajnie skutecznie utrudnia nam normalne funkcjonowanie. Czy w takim razie trzeba się w jakiś specjalny sposób przygotować do tego rodzaju wizyty? Co trzeba ze sobą zabrać i jak przebiega wizyta?

Pierwsza wizyta u fizjoterapeuty

Zanim odwiedzisz gabinet fizjoterapeuty warto się upewnić, że będzie odpowiednim specjalistą. Przeczytanie opinii na jego temat czy zapoznanie się z treściami umieszczonymi na stronie internetowej może wiele pomóc i przybliżyć sam temat tego, czym właściwie jest fizjoterapia oraz rehabilitacja oraz jakie są między nimi różnice.

Podczas pierwszej wizyty najważniejsze będzie szczegółowe badanie, różniące się jednak od typowych wizyt u internisty – charakter pracy tego specjalisty jest bowiem inny. Nawet jeśli odczuwane bóle są dość silne, przed wizytą dobrze jest odstawić wszystkie środki przeciwbólowe. W ten sposób fizjoterapeuta będzie miał najlepszy ogląd całej sytuacji oraz tego, jak silny ból odczuwa pacjent; a także to, które miejsca są najbardziej newralgiczne na badanie manualne. Takie działania znacznie pomagają zarówno w postawieniu trafnej diagnozy, jak i wyznaczeniu odpowiedniego leczenia.

Czy na wizytę do fizjoterapeuty trzeba się specjalnie ubrać?

Chociaż nigdzie nie jest to powiedziane wprost, ze względu na charakter wizyt, badań oraz wykonywanych na miejscu ćwiczeń fizycznych najlepiej jest się ubierać w wygodny, sportowy strój, który nie będzie w żaden sposób krępował ruchów. To ułatwi pracę fizjoterapeucie, a pacjentowi ułatwi wykonywanie poleceń specjalisty. Lekarz z pewnością doceni zaangażowanie i taką postawę.

Jakie zabiegi może zalecić fizjoterapeuta?

Po dokładnie przeprowadzonym badaniu przychodzi czas na określenie sposobu udzielenia pomocy. Sposobów na to jest przynajmniej kilka, a każdy z nich jest dostosowany do potrzeb i możliwości pacjenta. Wśród wykorzystywanych metod można znaleźć masaż, popularną dzisiaj terapię manualną, ale też kinezyterapię – w skrócie odpowiednio dopasowane ćwiczenia fizyczne, fizykoterapię, czyli znane wszystkim lasery, ultradźwięki czy solary, hydroterapię wykorzystującą różne postaci wody, a także balneoterapię, w której stosuje się leczniczą wodę o zróżnicowanej temperaturze.

Czy rehabilitant i fizjoterapeuta to ten sam specjalista?

Potocznie obu tych nazw używa się zamiennie dla tego samego fachu, jednak w rzeczywistości rehabilitant i fizjoterapeuta zajmują się nieco innymi sprawami. Głównym zadaniem rehabilitanta jest udzielanie pomocy osobom niepełnosprawnym fizycznie i psychicznie, po wypadkach czy udarach, dzięki której są w stanie powoli powracać do pełnej sprawności, o ile to możliwe. Nie zajmują się uśmierzaniem bólu jako takim, jak robi to fizjoterapeuta.